SheDecides genomineerd voor NRC Charity Awards 2019

SheDecides is één van de twintig goede doelen die kans maken om de winnaar te worden van de NRC Charity Awards 2019. Om te winnen hebben wij jouw steun nodig. Ga naar de website en breng je stem uit op onze advertentie!

De advertentie is ontwikkeld door een creatief team van de Willem de Kooning Academie. Voor de twee eerstejaars studenten van de studierichting ‘Advertising’, Tatum Hekkert (21) en Susanne Broer (21), was het de eerste keer dat zij zich bogen over het thema ‘toegang tot anticonceptie’.

Samrawitt
“Toen we aan de slag gingen voor SheDecides beseften we ons pas dat het niet voor alle vrouwen vanzelfsprekend is om de pil, een spiraal of condooms tot je beschikking te hebben om een zwangerschap te voorkomen. We kregen van Rutgers ter inspiratie ervaringsverhalen aangeleverd van meisjes uit Ethiopië, die even oud zijn als wijzelf maar in een totaal andere realiteit leven. Het verhaal van Samrawitt, die schoonmaakmiddel wilde drinken toen ze ongewenst zwanger raakte, greep ons ontzettend aan.”, vertelt Tatum.

De twee studentes waren er zo van onder de indruk dat ze erover in gesprek gingen met leeftijdsgenoten en met hun ouders.

“Mijn vader schrok van het verhaal van Samrawitt. Hij zei dat hij het afschuwelijk zou vinden als zijn dochter deze maatregelen zou moeten nemen, wanneer ze ongewenst zwanger raakt. Hij moest er dan ook niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren, als dit míjn enige optie was.”

Susanne Broer (21), studente Willem de Kooning Academie

Solidariteit
Hun eigen verbolgenheid vertaalden Susanne en Tatum in de advertentie. Een vriendin van Susanne werkt als fotomodel. “Toen Moniek hoorde over het project wilde ze graag meewerken, uit solidariteit met andere meisjes en vrouwen. Ook professioneel fotograaf Mart Boudestein bood vrijwillig zijn diensten aan, om SheDecides op deze manier te ondersteunen.”, aldus Susanne.


Impact
“Op microniveau heeft de advertentie via Susanne en Tatum al impact gemaakt. Wij hopen dat op macroniveau dezelfde gesprekken loskomen, wanneer de advertentie op 24 juli paginagroot in het NRC verschijnt. We willen het bewustzijn van de lezers vergroten en hen oproepen een bijdrage te leveren aan SheDecides. Toegang tot anticonceptie is voor 214 miljoen vrouwen niet vanzelfsprekend. Dit is een belangrijke oorzaak voor de 25 miljoen onveilige abortussen die jaarlijks plaatsvinden, waardoor tienduizenden meisjes en vrouwen onnodig sterven. Een probleem van deze omvang verdient meer aandacht en betrokkenheid.”, zegt Lotte Rensen – projectleider ‘SheDecides Nederland’ bij Rutgers.

“Met de NRC Charity Awards maken we kans op aanvullende advertentieruimte t.w.v. 75.000 euro. Dat is een unieke kans voor ons, want alle publieke donaties gaan uiteraard volledig naar het Reproductive Health Network Kenya.”

Help ons mee om nog meer aandacht te vragen voor het recht van vrouwen om zelf te beslissen over hun lijf en toekomst. Breng jouw stem uit